fbpx
Er træning den eneste vej til en bedre løbetid, eller kan du give tempoet er ekstra nøk opad ved at snakke til dig selv? Et studie finder interessante resultater i denne forbindelse – læs her i artiklen, om det har en effekt, og i så fald hvordan det skal gøres, for at det virker mest optimalt. Undersøgelsen Der findes i skrivende stund kun et studie, som har undersøgt emnet fra denne vinkel af. Studiet er et såkald “randomiseret & kontrolleret studie” på cykelryttere fra 2019. Her inddrog man 16 aktive (motionister) mænd – gennemsnitsalderen var 22 år, og den typiske træningsmængde på en uge var 3,6 træninger pr uge eller lige knap 5 timers træning om ugen (forskellige sportsgrene). Mændende blev inddelt i forskellige grupper, som skulle lave forskellig former for “self-talk”; de skulle tale til sig selv i enten 1. person eller 2. person. Et eksempel herpå er: 1. person: “Jeg kommer til at have en stærk afslutning”2. person: “Du kommer til at have en stærk afslutning” Deltagerne skulle da igennem en 10 km test, hvor de ganske enkelt skulle gennemføre den så hurtigt, som de kunne, imens den ene gruppe skulle give sig selv positiv “self-talk” i 1. person, imens den anden gruppe skulle gøre det i 2. person. Herunder kan du se de overordnede resultater for de […]
Kurv
  • No products in the cart.