fbpx
Kan du nå dine tæer – og burde du kunne det? De fleste har prøvet det mange gange, og praktiserer det måske stadig – men er det egentlig en god idé at strække ud? Og kan man strække ud på en mere eller mindre hensigtmæssig måde? Forskellige typer af stræk Grundlæggende findes der 2 forskellige typer af stræk: Statisk strækDynamisk stræk Statisk stræk er, hvor du går ud i et stræk, og holder det stræk over et bestemt tidsrum – fx 90 sekunder. Dynamisk stræk er derimod, at du bevæger dig ind og ud af strækket. Det kunne eksempelvis være stræk af baglåret, hvor du sætter dig på gulvet med strakte ben og rækker ud efter dine tæer og tilbage igen. Udstrækning og præstationsevne Der findes masser af studier på dette, og grundlægge finder man faktisk lige forskellige resultater fra studie til studie. Et af disse var et såkaldt “randomiseret, blændet og kontrolleret krydsstudie” fra 2018. Her satte man 20 mandlige holdsportsatleter til at gennemføre en bestemt opvarmningsrutine med både korte statiske stræk, længere statiske stræk samt dynamiske stræk. Til sammenligning havde man selvfølgelig også en gruppe, som ikke strækkede ud. Udstrækningen blev gjort på både under- og overkrop med særligt fokus på underkroppen. Herefter blev atleterne testet i forskellige ting – herunder fleksibilitet, hoppehøjde, sprintevne og fart i retningsskift. […]
Kurv
  • No products in the cart.