fbpx
Vil du gerne løbe mere trailløb, eller bare blive bedre til det? Trailløb stiller ikke nødvendigvis de samme krav som løb på landevej og bane – noget, som jeg desuden erfarede på egen krop for ikke så længe siden 🙂 Her i artiklen får du et overblik over ligheder og forskelle imellem bane/landevej og trail. Den grundlæggende forskel Udover at du i højere grad risikere at glide rundt på fødderne, er der en relativt væsentlig forskel; nemlig stigningsprocenten. I trail kan du sagtens komme ud for masser af meget stejle op- og nedløb. Det betyder altså, at du kan møde stigningsprocenter på 15-20% eller mere. Til sammenligning har Alpe D’huez noget, der ligner 8% i gennemsnitsstigning med ca. 11,5% som mest heftige stigningsprocent. Der er altså, alt afhængig af ruten, større behov for at kunne løbe både opad og nedad stejle segmenter i trailløb. Hvad skal der til, for at blive bedre? Der kan være flere forskellige punkter, hvor din krop har tilvænnet sig belastningen fra flad vej, som nu skal tilpasses trailløbets udfordringer. Muskelaktivering På flad vej bruger du som løber hele benmuskulaturen. Når du skal opad bakke, bruger du stadig hele benmuskulaturen, men arbejdsfordelingen ændrer sig. Helt konkret viser et studie, at belastningen opad en 10% stigning, sammenlignet med fladt terræn, ser således ud (1): 23% mere i […]
Kurv
  • No products in the cart.