fbpx
Vil du gerne være rigtig god på mellemdistance – altså 800m og 1500m? Mellemdistancerne er nogle meget interessante distancer at løbe, at de kræver rigtig god form på rigtig mange parametre. Er du i forvejen i god form, kan den sidste brik til puslespillet muligvis være din “anaerobe hastighedsreserve”. Hvad kræves af en 800m-løber? 800m kan opleves ganske forskelligt, alt afhængig af, hvilken type løber, der løber distancen. Man ser nemlig på 800m’eren både løbere, som er gode på 400m, og løbere som er gode på 1500m. På den måde kan man sige, at man både kan være en “sprintertype”, som løber “langt” (også kaldet en 400-800m-løber), og alternativt kan man være en hurtig udholdenhedsløber, som løber “kort” (kaldet en 800-1500m-løber). Sprintertypen vil generelt opleve en 800m som værende meget lang, og være hårdt udfordret på at holde tempo hele vejen til mål. Omvendt vil udholdenhedsløberen være udfordret på topfarten, men være bedre til at opretholde tempoet hele vejen. Alt afhængig af løbertypen, er der forskellige forcer. Uanset løbertypen, så er der dog følge parametre, som kræves, hvis du vil være en god mellemdistanceløber: God topfart og hermed anaerob hastighedsreserveStor maksimal iltoptagelse og høj hastighed herved (VO2max og særligt vVO2max)Veludviklede anaerobe systemer (særligt glykolysen og den anaerobe “power”)God koncentrationsevne Desto højere vVO2max, desto hurtigere kan du løbe, før du rammer […]
Kurv
  • No products in the cart.