fbpx
Der findes forskellige variationer af mavebøjninger, og faktisk kan du komme til at træne andre muskler mere end selve mavemuskulaturen, hvis du laver øvelsen på en bestemt måde. Få overblikket her i styrkeguide-artiklen. Sådan udføres øvelsen Af de forskellige variationer er overordnet to forskellige målgrupper: de lige mavemuskler og de skrå mavemuskler. Herudover kan hoftebøjeren også være med til at lave en del af arbejdet, men mere om det under de enkelte varationer. Den “almindelige” mavebøjning Den almindelige mavebøjning kaldes også for “crunches”, og er målrettet den lige mavemuskel, som hæfter ved skambenet og oppe omkring solar plexus. Hvor musklen hæfter er faktisk ret vigtigt, da det fortæller os, hvordan musklen kan bevæge kroppen. Den lige mavemuskel, rectus abdominis, kan lave en krumning i lænden, og en bagudrotation af hoften (så bagdelen kommer “ind under kroppen”) Når du skal lave en mavebøjning, kan du med fordel starte ud med at spænde i ballerne og lave en bagudrotation af hoften – hermed presses lænden også i gulvet. Herfra forsøger du at få solar plexus så tæt på din hofte som muligt, imens du bliver ved med at holde positionen i hoften og lænden i gulvet. Vil du have mere bevægeudslag på mavemusklen, kan du prøve at lægge en lille pude/kile ind under lænden. Mavebøjninger med hoftebøjning – også kaldet “sit-ups” I […]
Kurv
  • No products in the cart.