fbpx

Asics er nu udkommet med deres bud på en konkurrent til Nike’s carbon-sko (altså sko med carbonplade indlagt). Jeg har desværre ikke haft mulighed for at få fat i en Nike Alphafly, så testen her er ligesom sidst en sammenligning med deres meget populære carbon-sko, Vaporfly Next.

Ligesom i den tidligere skotest-artikel, testes Metaracer overfor Nike’s Vaporfly Next ved forskellige hastigheder. Jeg benytter samme protokol som sidst, og for lige at ridse op, så ser protokollen således ud:

  • 5 min ved 6 km/t som let opvarmning
  • 5 min ved 10 km/t
  • 4 min ved hhv. 12, 14, 15, 16 og 18 km/t med 1 minuts ståpause imellem alle hastigheder.

I testen målte jeg iltforbrug ved hjælp af iltoptagelsesudstyret, men havde derudover også en Stryd monteret på skoen, så jeg kunne se et wattproduktionen. Efter testen er skoene efterfølgende afprøvet udenfor. For at gøre det hele ordentligt, testede jeg selvfølgelig Vaporfly-skoene igen, i stedet for at sammenligne med den tidligere test, da det er ca. 6 måneder siden – og jeg har da forhåbentlig forbedret mig siden da 🙂

 Før vi dykker ned i testresultaterne, får du en gennemgang af mit indtryk af Metaraceren indtil videre.

Første indtryk af Asics Metaracer

Jeg var på forhånd klar over, at Metaraceren skulle være en konkurrent til Nike’s linje af carbonsko, men havde derudover ikke meget information om modellen. For ikke at blive ramt af yderligere potentiel placebo-effekt, valgte jeg bevidst at holde det sådan indtil efter testen 🙂

Første indtryk af skoen var, at den er noget helt andet end Vaporfly-modellerne. Begge Vaporfly sko er enormt bløde, og man har en fornemmelse af at stå oven på en slags “fjeder-skum”. Metaraceren er meget mere fast, og giver ved første indtryk en fornemmelse af meget mere stabilitet i sving og på ujævnt terræn. Netop dette punkt er min største anke ved Vaporfly-modellerne, da den enorme mængde skum ganske enkelt gør det hele væsentligt mere ustabilt.

Hvad angår vægten, så vejer Metaracer 222 g i min størrelse, sammenlignet med Vaporflys 219 g – altså mere eller mindre identisk vægt. 220 gram skulle for mænd generelt være den øvre grænse for, hvad man kan tillade sig at skoen vejer, hvis man vil undgå negativ effekt på løbeøkonomien, og det ser ud til, at begge producenter også har set nærmere på dette.

Overdelen

 

Overdelen på Metaraceren er tynd og fast – lige som det skal være i en konkurrencesko. Der er lufthuller hele vejen rundt i overdelen, og ved anklen afsluttes skoens overdel med en lille pude, hvilket jeg synes gør skoen mere behagelig at snørre tæt.

 

Bagerst på hælen er skoen relativt fast henover samlingen, men ellers er resten af hælkappen blød og medgørlig.

 

Underdelen

 

Ved første øjekast ses, at sålens design er buet, så både hæl og forfod er løftet fra underlaget. Tanken med formen er ifølge Asics, at det buede design skulle
ned
sætte ankelfleksion og hermed mindske muskeltræthed og i sidste ende give et mere energieffektivt løb. Til dette kan nævnes, at jeg også har fundet studier, som peger på muligheden for, at nedsat ankelfleksion kan forbedre løbeøkonomien.

Vender man skoen på hovedet, kan man se, at skoen er udstyret med et større område med ydersål, sammenlignet med Vaporfly. Hele undersidens umiddelbare kontaktflade har et orange slidlag, og det er meget tydeligt, at skoen er lavet til landevejen. Første tanke er, at ydersålens meget glatte look vil egne sig bedst til helt tør asfalt, men ifølge Asics skulle skoen gribe godt fat på våd vej også – ydersålen er endda faktisk lavet af et materiale, de har kaldet “Wet Grip Rubber”. Jeg har desværre ikke selv haft mulighed for at teste dette af endnu.

Mellemsålen er lavet af et nyt materiale kaldet “Flytefoam”, som skulle være både lettere og stærkere, og samlet set har de opbygget skoen med et 9 mm. drop. Sålens tykkelse ser således ud:

 

  • 15 mm tyk sål (“stack height”) ved forfod
  • 24 mm tyk sål (“stack height”) ved hæl 

Skoens sål er derudover udstyret med en carbon-plade fra midten af skoen og frem, hvilket selvfølgelig skulle give et mere effektivt løb. Resultatet er naturligvis også, at skoen er helt enormt stiv, ligesom de andre carbon-sko, jeg har haft fingrene i.

Ude på løbeturen

Metaraceren minder i langt højere grad om noget, jeg har prøvet før – skoen er dejlig fast, og sidder rigtig godt på foden. Det gør den klart overlegen Vaporfly-modellerne i sving og på ujævnt terræn, men giver selvfølgelig samtidig også mindre komfort. Skoen føles let, selvom den jo egentlig ligger i den høje ende af konkurrencesko-skalaen, hvis man sammenligner med andre kontante konkurrencesko, og det buede såldesign giver mig flashbacks til første gang, jeg prøvede et par Sketchers, hvor man nærmest føler, man står på en top og kan “gynge frem og tilbage”.

Jeg har prøvet skoen af på lidt forskelligt – både ovennævnte test samt nogle landevejspas, og fælles er, at skoen føles mest rigtigt, når jeg løber stærkt. I joggetempo føles den som en helt almindelig, relativt fast løbesko, men i højere fart er der et godt flow i skoene, og de føles klart som sko, der er lavet til at løbe stærkt i.

Metaracer eller Vaporfly – hvilken sko er hurtigst?

Lad os se lidt nærmere på det. Først skal dog nævnes, at denne artikel ikke kan bevise eller afvise noget kategorisk – jeg har jo blot testet mig selv. Skulle man lave et videnskabeligt studie og fremvise sikkerhed omkring emnet, skulle der naturligvis testes mange flere forsøgspersoner, for at kunne se, om der er signifikant forskel på de to sko.

 

Ser vi først på nedenstående figur, kan du se forskellen i ilforbrug ved de forskellige hastighedstrin. Iltforbruget er divideret med kropsvægten, da vægten svinger lidt fra dag til dag.

Desto længere, vi dykker ned i detaljerne, desto større risiko er der for fejlslutninger pga. det lille datagrundlag, men lad os da se lidt på det, med det in mente 🙂

 

Det ser på figuren ud til, at Metaraceren ligger nogenlunde på niveau med Altras Vanish-R ’20. De klarer sig begge rigtig godt ved 18 km/t, men ret skidt ved 16 km/t? En sjov tendens. Måske disse to sko simpelthen bare er bedst, når det går hurtigt? Begge sko ligger fra 10-16 km/t væsentligt højere i iltforbrug end Vaporfly-skoene, men ved 18 km/t ser forskellene ud til at udligne sig, og kun Altras Escalante Racer ’20 ser ud til at få svært ved at følge med, selvom 2,75% også helt bestemt er nede i marginalerne!

– Og lagde du desuden mærke til, at Mizunos Wave Duel klarer sig lige så godt som Vaporfly Next (0,6% under) ved 18 km/t? Mizuno-skoene er jeg også ved at teste, og der kommer en artikel ud om dem her på siden lidt senere.

Prøver vi at se lidt mere overordnet på det, danner der sig et mere klart billede af, hvordan skoene ser ud til at virke på min løbeøkonomi.

Metaracer og Altra Vanish-R ligger på niveau med hinanden, og ligger begge 5% over Vaporfly Next i iltforbrug/kg.

Vaporfly ligger stadig forrest?

Det ser overordnet ud til, at Vaporfly Next stadig ligger forrest i det arsenal af sko, jeg har testet. Betyder det så, at Metaraceren ikke er anbefalelsesværdig som konkurrencesko? Nej, det gør det ikke. Jeg synes personligt rigtig godt om skoen, og de er super fede at løbe i. Metaraceren er derudover et kæmpe skridt foran på stabilitet, når man sammenligner med Vaporfly-modellerne. Står valget imellem Metaracer og Vaporfly, ville jeg derfor nok vælge Metaraceren, hvis ruten er med mange sving og/eller ujævnt underlag. Her er Vaporfly-skoene desideret ubehagelige at løbe i, og man har fornemmelsen af at være på vej ud over siden hele tiden.

Som resultat af den mere kontante sål, synes jeg også, at Metaraceren føles mere rigtig at sprinte i. Vaporfly’s bløde underdel giver en meget glidende fornemmelse i landing og afsæt, imens Metaracer er mere traditionel og kontant. Det synes jeg personligt giver bedre mulighed for at flytte fødderne hurtigt, hvilket er vigtigt, når det skal gå rigtig stærkt – her taler jeg for mig om tempi hurtigere end 1500m-tempo.

Den vigtigste test, er selvfølgelig hvilken sko, der giver den bedste sluttid. Mit bud, på baggrund af både oplevelsen i de forskellige sko og ovenstående data, er, at Vaporfly Next grundlæggende stadig er den hurtigste overordnet set, men at Metaraceren måske udmærker sig ved hurtigere hastigheder og de kortere løb.

Hvad med dig – har du prøvet skoene? Kom gerne med dine erfaringer!

Har du spørgsmål, kommentarer eller forslag til indhold?

14 + 2 =

Kurv Item Removed. Undo
  • No products in the cart.