fbpx

Følger du med på de sociale medier, vil du måske have opdaget, at mange eliteløbere lægger billeder ud, hvor de har benene pakket ind i nogle kæmpe støvler/bukser – lad os kalde dem støvler herfra. Disse støvler er bygget op med lufttætte lommer i et eller flere segmenter og kobles til en pumpe med en eller anden form for styring i. Pumpen kan da fylde lommerne i støvlerne op med luft, og herigennem klemme benene mere eller mindre. Men er det en god idé at køre benene igennem sådan en omgang? Læs med her i artiklen, hvor jeg fortæller hvad undersøgelser har vist, og hvad min egen erfaring med et par fra “Yourboots” er.

Støvlernes funktion

Den mindst almindelige måde at bruge støvlerne på er “lymfedrænage”. Her fyldes først kammeret ved fødderne op med luft, derefter tillægges tryk ved læggen og så videre opad. På denne måde kan man sige, at støvlerne hjælper venepumperne med at flytte væske mm. tilbage til hjertet. Alt afhængig af hvilken model, man ser på, har støvlerne typisk et sted imellem 4 og 8 kamre. Desto flere kamre, desto mere gradvist vil lymfedrænagen naturligvis føles.

Lymfedrænagen foregår i gentagne sekvenser, og efter kort tid med tryk på alle kamre, lettes trykket i nogle sekunder for derefter at starte forfra indtil den forudindstillede behandlingstid er gået. Trykket kan justeres på pumpen, og varierer på de fleste maskiner fra meget let (omkring 30 mmHG) til helt utrolig hårdt (240 mmHg).

Kompression og restitution?

Der er efterhånden en del studier på emnet. Mest oplagt er selvfølgelig i behandlingsøjemed; eksempelvis personer med “ødemer” (væskeophobning). I denne forbindelse er støvlerne rigtig gode, da de som nævnt netop klemmer benene i en sådan grad, at væskeophobningerne mindskes markant.

Ser vi på DOMS (muskelømhed efter træning), har man sammenlignet funktionen af støvlerne med funktionen af almindeligt kompressionstøj. Her viser støvlerne sig overlegne (1), og giver forsøgspersonerne mindre hævelse og mindre smerte. Støvlerne giver ikke kun mindre hævelse, men også mindre “stivhed” (2), og generelt en bedre følelse i benene end før behandling og mindre såkaldt “pressure to pain” (3) – altså mindre smerte, hvis man trykker på musklerne.

En af de ting, vi som mennesker har brug for, for at overleve, er ilt. Dette gælder naturligvis dermed også ude i musklerne. Vores væv har brug for ilt, og en behandling viser sig faktisk også at efterlade et mere iltet væv, set i forhold til før behandlingen (4).

Alt i alt kan kompressionsstøvler altså give mindre DOMS, mindre hævelse, mindre stivhed, en bedre følelse i benene og mere iltet væv!

Som en sidegevinst kan også nævnes, at kompressionsstøvler faktisk stimulerer “lokal endogen fibrinolytisk aktivitet” – på helt almindelig dansk stimulerer en behandling det system i kroppen, som forebygger imod blodpropper!

Inden træning?

Der er ikke så meget forskning på effekterne af at bruge støvlerne inden træning. Man kan dog forestille sig, at det kunne være en god idé. Ud over, at støvlerne som nævnt kan give en bedre følelse i benene og mere iltet væv, viser et studie også større bevægelighed (6) – en behandling burde derfor rent teoretisk give dine benmuskler bedre vilkår for at toppræstere. Jeg har dog endnu ikke set nogle studier, som har undersøgt, hvad der specifikt sker med præstationsevnen, så det må indtil videre efterlades til den enkelte at prøve af!

Min egen erfaring

Jeg har nu i lidt over en måned afprøvet et par kompressionsstøvler fra “Yourboots”. For en god ordens skyld kan jeg nævne, at jeg selv har købt støvlerne, og der altså ikke er tale om et sponsorat 😉

Støvlerne, som jeg har købt, er den mobile version med 6 kamre – mobil betyder, at pumpen kører på batteri. Jeg kan godt lide fleksibiliteten i, at udstyret er batteridrevet, så derfor valgte jeg denne model.

Generelt virker støvlerne til at være af god kvalitet, og batterikapaciteten er også så god, at jeg i hvert fald ikke har oplevet dette som en begrænsning. Ifølge Yourboots er den på 3 timer, hvilket dog må variere alt afhængig af, hvor meget tryk, man kører med. Jeg bruger personligt trin 6 ud af 16, hvilket betyder et tryk i omegnen af 115 mmHg. Jeg kan på ingen måde forestille mig at fordoble trykket, så min egen erfaring er, at 240mmHg er helt ekstremt meget tryk, og også mere, end de fleste nogensinde får brug for.

Støvlerne i aktion

Og hvad er effekten så? Ja, det er jo svært at sige med sikkerhed, hvad effekten af støvlerne har været – jeg har jo også trænet ganske flittigt i samme periode. Min egen oplevelse er, at jeg får mere afspændte muskler af det. Herigennem føler jeg, at jeg har bedre funktion i benmusklerne, og kan bedre løbe uhindret. Jeg har før haft udfordringer med spændinger i særligt baglår, og har ikke rigtig oplevet dette, efter jeg er begyndt at bruge støvlerne. Det skal siges, at jeg primært har brugt støvlerne i slutningen af en restitutionsdag – altså aftenen inden et hårdt træningspas. Et par gange har jeg også brugt dem samme dag, som jeg skulle træne/løbe hårdt.

Ser jeg på konkurrencerne, har jeg lavet PR på både 5000m og halvmarathon, og begge med en rigtig god fornemmelse i benene. Jeg kan også se, at jeg har kunnet holde en utrolig høj gennemsnitspuls i disse konkurrencer, sammenlignet med tidligere.

Det er som sagt svært at sige, om det er støvler eller træning, der har givet mig fremgang her på det seneste, men jeg fortryder i hvert fald ikke mit køb. Bare det at få en god og afspændt fornemmelse i benmusklerne er meget værd i min optik, og jeg føler, at det giver mig en meget bedre løbeoplevelse.

Alt i alt vil jeg bestemt anbefale den ambitiøse løber, at man ser nærmere på et par kompressionsstøvler. De fleste firmaer har endda en prøveperiode med fuld returret. Det skal dog siges, at det da er en væsentlig investering (mine støvler koster 5999 kr), så det er selvfølgelig en opvejelse af, hvor meget man synes, man går op i det. Personligt synes jeg, at vores krops funktion burde være højt prioriteret, men nu er jeg måske også en smule farvet i den forbindelse 🙂

Referencer

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29795729
  2. https://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24531439/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30864472
  5. https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/intermittent-pneumatic-compression
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24077383/?i=2&from=/24531439/related

 

Har du spørgsmål, kommentarer eller forslag til indhold?

8 + 10 =

Kurv Item Removed. Undo
  • No products in the cart.