fbpx
3. fase af i Lydiardsprogrammer er konkurrenceforberedelsesfasen. Det første, der understreges, er vigtigheden af hele forberedelsesperioden (fase 1 og fase 2). Har du ikke “lavet dit hjemmearbejde” godt nok, bliver 3. fase ifølge Lydiard uden værdi. Når det er sagt, så er planen med 3. fase at nå det højst mulige præstationsniveau på det rigtige tidspunkt. Træner du eksempelvis op imod et marathon, ville det jo være ærgerligt, hvis din form topper på en tilfældig langtur 2 måneder før marathon, og du på marathon-dagen ikke længere er på toppen. Tilgangen til fart En af de ting, Lydiard er meget optaget af, er at kunne løbe afslappet. Derfor påpeges i den 10-uger lange fase 3 også, at tempoet i træningen skal øges gradvist og forsigtigt – ligesom i de andre faser, handler det om tålmodighed. På nuværende tidspunkt i træningsplanen burde du ifølge Lydiard have bygget en tilstrækkelig udholdenhed op, og det handler nu om at udvikle mere på fart i benene. I den første del af fase 3, anbefales det ikke at løbe alt, hvad man kan – netop for at bevare en afslappet og hensigtsmæssig løbestil. Dette gælder også for eventuelle konkurrencer/motionsløb, som man deltager i. Den eneste undtagelse er sprinttræningen, som naturligvis skal løbes med fuld tryk (dog stadig “under kontrol”). I de første 4 uger er fokus på […]
Kurv
  • No products in the cart.