fbpx
Skinnebensbetændelse, løberknæ, springerknæ, ondt i achillessenen, piriformissyndrom… “Kært barn har mange navne”. Har du oplevet at løbe dig ind i en skade? – Du er ikke alene! Mange har haft en eller flere skader undervejs i deres løberliv. Men hvad kan du gøre for at undgå skader? Her i artiklen får du et overblik over, hvad du selv kan gøre for at forbedre chancerne for at forblive skadesfri. Nybegynder eller “garver”? Alt afhængig af, om du lige har fået dit første par løbesko, eller har løbet i mange år, er der lidt forskel på, hvordan de forskellige risici ser ud. En undersøgelse fra 2019 undersøgte 261 løbere, som var ved at træne op til et halvmarathon, over en 14 ugers periode (1). I dette studie ser man det første billede på, at du som nybegynder kan være mere udsat. Risikoen for skader var nemlig signifikant højere, hvis løberne øgede deres ugentlige løbemængde (km/uge) med over 20% – men risikoen var kun signifikant højere 3 uger inde i studiet – ikke efter 8 uger! Som med al træning tilpasser kroppen sig – og hvis du lige er startet på en idræt, har kroppen ikke haft mulighed for at forberede sig på belastningen endnu. Derfor skal du altså være lidt ekstra forsigtig, hvis du starter helt “fra scratch”. Et andet studie, som underbygger […]
Kurv
  • No products in the cart.