fbpx
Er det farligt at løbetræne, hvis du er overvægtig? Og hvordan tilgår du i det hele taget løbetræningen bedst muligt, hvis du er overvægtig? Det dykker vi ned i her i artiklen! Udfordringer ved overvægt og løb Grundvilkåret for løb er, at der er en svævefase – altså en fase, hvor du hverken rører jorden med den ene eller den anden fod. Det kræver naturligvis en vis portion energi at sætte af i en sådan grad, at du svæver for en stund, og derfor spiller vægten også en væsentlig rolle i løb. Desto tungere du er, desto mere energi kræver det naturligvis at svæve, og dermed at bevæge dig fra A til B som løber. Som overvægtig er der derfor den grundlæggende udfordring, at det er hårdere at løbe, sammenlignet med, hvis du er normalvægtig. Udover, at overvægtige har større energikrav ved løb, lægger det også større belastning på leddene. Det er vigtigt at understrege, at det er større belastning, ikke større skade per definition! Kroppen er helt fantastisk god til at tilpasse sig, hvis man blot husker at udsætte den for en gradvist øget belastning. Derfor er belastningen på leddene som overvægtig ikke nødvendigvis et problem – det giver dog en potentiel risiko for overbelastningsskader, hvis træningen øges for meget/for hurtigt. Sådan starter man bedst op som overvægtig Som […]
Kurv
  • No products in the cart.