fbpx
Der findes mange måder at lave intervaltræning på. Typisk for intervaltræning er, at træningen foregår meget struktureret med forudbestemte intervallængder og pauselængder. Hvordan passer fartleg ind i det billede? Få overblik over træningsformen her i artiklen. Hvad er fartleg? Fartleg er oprindeligt “opfundet” som træningsform helt tilbage i 1930 af den svenske atlet og løbetræner, Gösta Holmér, da han trænede det svenske landshold i crossløb. Siden dengang har det været ganske populært, og er blevet set i mange afskygninger. Det mest væsentlige træk, som adskiller fartleg fra traditionelle intervaller, er at intervallængden ikke er struktureret i samme grad. Fartleg kunne eksempelvis være hurtigt løb, når man passerer en lygtepæl, og langsomt, når man passerer den næste. På samme fartleg kunne man så også finde et løb, som var fra bunden af bakken og til toppen. Altså med andre ord, så er fartleg mere med udgangspunkt i terrænet, og er på den måde en slags indlagte intervaller undervejs på turen. Intervallerne er typisk ikke helt lige så hårde som ved traditionelle intervaller, men til gengæld er pausetempoet heller ikke alt for lavt – man jogger ligesom videre på turen, og sætter tempoet op, når det giver mening i forhold til rute og den enkelte løbers lyst/plan. Fartlegsintervaller kan også defineres ud fra et musiknummer – eksempelvis kunne man løbe hurtigt i […]
Kurv
  • No products in the cart.