fbpx
Det lyder måske lidt nørdet, men det er ikke så indviklet – til gengæld er det vigtigt! Glykogendepoterne er det lager af glukose, som ligger i dine muskler. Depoterne skal du bruge, når du træner (særligt ved høj intensitet), så hvis du vil have det optimale ud af dine træningspas, er der visse dage, hvor du skal sikre dig, at depoterne er fyldt op. Omvendt kan det faktisk være fint med mindre fyldte depoter på andre dage. Få overblikket her i artiklen. Glukose og træning For at ridse et overblik op, så handler det for alle kroppens energisystemer om den samme ting; at producere ATP. ATP står for AdenosinTriPhosphat, og bruges, når musklerne skal trække sig sammen – altså hver eneste gang, du skal bevæge dig. ATP “bruges” ved at blive delt op, så 1 phosphat skilles fra det resterende molekyle. Energien fra denne binding bruges til muskelsammentrækninger, og når musklen igen skal bruge ATP, handler det på almindelig dansk om at få sat phosphat’en tilbage, så der igen er ATP. Kroppen kan sætte phosphaten tilbage igen på flere forskellige måder, og de forskellige energisystemer er god til forskellige ting. Når vi snakker høj intensitet, og distancer længere end 100m, er glukose et ekstremt vigtigt brændstof. Mangler vi glukose, kan vi ganske enkelt ikke opretholde den høje intensitet. Vi kunne […]
Kurv
  • No products in the cart.