fbpx

Velkommen til Klog på løb!

Herunder finder du artiklerne, arrangeret efter publiceringsdato. Du kan også bruge menuen ovenfor, for at finde artikler om bestemte emner.

Leder du efter noget helt bestemt, kan du bruge søgefunktionen her!

Uge 5-7: Mængdeblok

Så blev det tid til en mængdeblok igen – måske den sidste i denne omgang. Som I alle de andre uger, fik denne blok lidt ekstra på, i forhold til den tidligere.
Jeg nåede i denne runde helt klart min øvre grænse for, hvor meget jeg er interesseret i at løbe i øjeblikket – særligt i regn og blæst 🙂

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere

Kost og vægttab

Mange løbere har fokus på deres vægt – nogle bruger løb til at tabe sig, mens andre prøver at tabe sig for at blive hurtigere. Og da løb er en vægtbærende idræt, er det også af relativt høj betydning, at du ikke skal bære rundt på for meget “passivt væv” – altså fedt 😉
Her i artiklen får du nogle simple og realisérbare tips, som kan hjælpe dig, som gerne vil sænke din fedtprocent.

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere

Skotests – kan sko give dig en hurtigere tid?

Nikes Vaporfly-sko er blevet omtalt noget mere end den gængse løbesko. – Og det er der selvfølgelig en grund til.
Her i artiklen får du et øjeblik over, hvilke undersøgelser, der har undersøgt Nikes sko, og derudover har jeg selv prøvet skoene af og målt energiforbruget i Nikes Vaporfly 4%, Vaporfly Next% samt andre sko fra andre producenter.

læs mere

Øm achillessene? – hold øje med kadencen!

Der er mange meninger om den perfekte løbeteknik. Kombinerer du det med, at vi alle er bygget forskelligt, får du et ganske indviklet emne, som kan være svær at finde hoved og hale i.
Der er dog forskellige elementer i din løbestil, som påvirker belastningen på kroppen på forskellige måder – herunder bl.a. […]

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere

Uge 2 & 3: Masser af løb!

Uge 3 var afrundingen af næste mængdeblok, og jeg har lagt lidt ekstra på hver gang, render det da op i, for mig, ganske gedigne mængder til sidst – jeg lander på 131 km i uge 3.
Hop ind på artiklen, hvis du vil læse, hvordan jeg fik det strukket sammen i disse uger.

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere

Trailløbere: Husk dine hoftebøjere!

Løber du trail, eller blot bakkede landevejsruter, har du nok oplevet, at det er sværere at holde farten, når det går opad, sammenlignet med når det er fladt 🙂
Men hvad kan vi gøre, for at optimere vores evne til at løbe op ad bakke? Vi kan blandt andet træne vores hoftebøjere!
Læs med her i artiklen, hvis du vil vide mere, og have et par forslag til nogle gode træningsøvelser, du kan lægge ind i din træning.

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere

Du skal bare svæve!

Det lyder lækkert, gør det ikke?
Det handler bare om at svæve afsted! I et nyere studie (2019) fandt man flere interessante forskelle imellem eliteløbere og motionsløbere, som vi gennemgår her i artiklen.
Vil du bare gerne forbedre din træning, kan du finde artiklens opsummerende gode råd i bunden af artiklen 😀

Vil du gerne læse med? Se mere under “Klog på løb“.
læs mere
Vil du gerne læse med?Få adgang til alle artiklerne nu! - 7 dages GRATIS prøveperiode!

Få motivation til din egen træning og bliv klogere på løb, træning og sundhed.

Gennem artikler, træningsprogrammer, anmeldelser, videoguides og ekspertens egen erfaringer får du indsigt, inspiration og værktøjer til din egen træning.

Som medlem kan også du sende konkrete forespøgsler på emner, som vi vil tage op undervejs.

Du får 7 dages gratis prøveperiode, hvor du kan se, om det er noget for dig!

Ja tak - giv mig adgang nu!
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.