fbpx
Her i Corona-karantænen har du måske lidt ekstra tid til fordybelse. I denne artikel får du 3 forslag fra Max til, hvilke bøger du kan dykke ned i, hvis du gerne vil lære mere om løb. Jeg har linket til steder, du kan købe bøgerne. For en god ordens skyld skal lige siges, at jeg ikke har samarbejdsaftaler med boghandlere, så det er blot som service, så du er sikker på at finde den rigtige bog 🙂

Running Rewired – biomekanik og supplerende træning

Link til bogen: Saxo.com: 259,95 kr. Kan også findes som e-bog lidt billigere.
Antal sider: 250.

Running Rewired er skrevet af Jay Dicharry, som er kandidat i idræt og som til dagligt driver siden “An Athletes Body”. Det er en spændende bog, hvis du gerne vil nørde lidt mere med dit løb, fremfor “bare at løbe”. Bogen koncentrerer sig meget om kroppens evne til at bevæge sig. Tanken er, at der er et stort uudnyttet potentiale i at få optimeret løbeteknik og kroppens evne til at løbe med ordentlig teknik, så i stedet for at lægge et stort slid i mange km og adskillige intervalpas, så bør man ifølge forfatteren lægge høj vigtighed i kroppens bevægapparat.

Bogens titel henviser til nervesystemet, og altså en “omprogrammering” af løbebevægelsen. Få får en flot løbestil foræret, så derfor skal det prioriteres i den daglige træning.

I bogen finder du bl.a.:

  • Hvordan du arbejder med at optimere din kropsholdning
  • Styrker kroppen (opdelt i forskellige områder)
  • Forskellige styrkeprogrammer

Running Science – til “nørden”

Link til bogen: Amazon: 22.99 GBP.
Antal sider: 596.

Running Science skrevet af Owen Anderson (PhD) og er ifølge forsiden “The ultimate nexus of knowledge and performance”. Bogen går mere eller mindre “det hele” igennem, og har hele vejen igennem et solidt grundlag af henvisninger til videnskabelige undersøgelser. Bogen er ikke specielt “let spiselig”, men til gengæld er den meget indholdsrig, og stort set hele bogen er evidensbaseret, modsat mange andre løbebøger, som er mere baseret på subjektive træningsfilosofier.

Kan du godt lide at læse videnskabelige tekster, så er bogen lige noget for dig. Bogen kan for mange forekomme lidt indviklet, så jeg vil anbefale bogen, hvis du gerne vil have mere baggrundsviden, og gerne vil danne dig et overblik over, hvad videnskaben siger om løbetræning.

I bogen finder du bl.a.:

  • Biomekanik og løb
  • Fysiologiske faktorer for løbepræstation
  • Træningsmetoder (fra styrketræning til løbe-, bakke- og højdetræning)
  • Træningsvariabler (volume, intensitet, restitution, periodisering mm.)
  • Optimal træning for at optimere forskellige variabler (fx VO2max eller løbeøkonomi)
  • Distance-specifik træning (fra 800m til ultramarathon)
  • Løbeskader og forebyggelse heraf
  • Ernæring og løb
  • Psykologi og løb

Daniels’ Running Formula

Link til bogen: Saxo.com: 229,95 kr.
Antal sider: 306.

Måske har du allerede læst inspirationsindlæggene om Jack Daniels her på siden? Indlæggene er skrevet med udgangspunkt i denne bog, hvor Jack Daniels (PhD) giver sit bud på, hvordan god løbetræning ser ud. Ligesom Owen Anderson er Jack Daniels videnskabeligt funderet. Der er dog stor forskel på de to bøger. Daniels’ Running Formula er lige til at gå til, og hele vejen igennem bogen er den indrettet meget mere imod direkte anvendelse. Herudover præsenterer Jack Daniels sit VDOT-system, som forsimpler løbetræningen og giver dig nogle træningszoner at træne ud fra.

Daniels’ Running Formula er bogen til dig, som gerne vil have konkrete forslag til, hvordan din træning skal se ud, uden for mange komplikationer.

Bogen kommer omkring mange emner, herunder bl.a.:

  • Ingredienserne i succes
  • Træningsprincipper og løbeteknik
  • Træning og intensitetszoner
  • VDOT-systemet
  • Periodisering
  • Styrketræning og anden supplerende træning
  • Højdetræning
  • Distancespecifik træning (fra 800m til marathon)

Har du spørgsmål, kommentarer eller forslag til indhold?

7 + 12 =

Vil du gerne læse med?Få adgang til alle artiklerne nu! - 7 dages GRATIS prøveperiode!

Få motivation til din egen træning og bliv klogere på løb, træning og sundhed.

Gennem artikler, træningsprogrammer, anmeldelser, videoguides og ekspertens egen erfaringer får du indsigt, inspiration og værktøjer til din egen træning.

Som medlem kan også du sende konkrete forespøgsler på emner, som vi vil tage op undervejs.

Du får 7 dages gratis prøveperiode, hvor du kan se, om det er noget for dig!

Ja tak - giv mig adgang nu!
Meld dig til Runivations nyhedsbrev

Modtag 1 gratis artikel om måneden fra Klog på løb samt andre spændende nyheder fra Runivation.

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.