fbpx

Nu har de fleste af os nok efterhånden hørt mere end rigeligt omkring COVID-19 år dens konsekvenser – både alvorlige og mindre alvorlige. Ud over, at der i en sådan periode selvfølgelig er mange andre ting, som er langt vigtigere end løb, så vil vi dog alligevel i denne artikel se lidt på, om en sådan periode kan lære os noget, som vi kan bruge i det nye år?

Ude af kontrol

Vi er generelt vant til at kunne kontrollere det meste omkring vores træning; hvad end vi blot skal tage hensyn til os selv eller en hel familie, så kan vi sætte os ned og planlægge, hvordan det hele skal forløbe, for at det går op i en højere enhed. Det er generelt en utrolig god idé at planlægge sin træning i forhold til ens hverdag – så er der mindre risiko for, at man føler, at træningen koster for meget i dagligdagen.

Netop muligheden for at planlægge er blevet sat på prøve i 2020; regeringens restriktioner sætter grænser for, hvad vi har af muligheder, og de fleste har formentlig også oplevet at få deres mål aflyst i form af aflyste motionsløb. Meget få er blevet gennemført, og de fleste heraf er gennemført i en kraftigt reduceret form – enten med meget få deltagere, eller startgrupper. Oplevelsen af at være i et stort motionsløb med masser af løbere og publikum, har vi altså ikke haft muligheden for det meste af året.

Hvad kan vi så bruge et år ude af kontrol til? Først og fremmest kan vi jo bruge det som en reminder på, hvor meget lettere det hele glider, hvis vi netop tager kontrol – og altså både beslutter, hvad, hvordan og hvornår vi skal træne.

Manglende formål?

I forbindelse med løb hører jeg ofte, at man træner op imod en bestemt konkurrence. På den måde kan alle os amatørløbere i højere grad “retfærdiggøre” at lægge tid af til at træne, fordi det jo er med henblik på at klare sig godt til konkurrencen. Derudover giver det for de fleste også en god portion motivation, som jeg ofte hører at folk føler, er et nødvendigt “sidste skub” for at komme ud af døren.

Forskellige typer af motivation

Når det gælder motivation, er der rigtig mange nuancer – også flere, end vi når her i artiklen. Ser man overordnet på det, kan motivation deles op i 3;

  1. Amotivation
  2. Ekstrinsisk motivation
  3. Intrinsisk motivation

Amotivation er ganske simpelt et scenarie, hvor du ikke føler nogen værdi i aktiviteten. Er du amotiveret for at løbe, kan du ikke finde nogen relevans eller vigtighed i, at du løber en tur. Amotivation gør det ganske enkelt umuligt at træne ordentligt, da det selvfølgelig er nødvendigt, at du selv har lyst.

Ekstrinsisk motivation er resultatorienteret motivation. Under resultatorienteret motivation hører alt fra anerkendelse fra familie og venner til testresultater, tider og placeringer til konkurrencer.

Intrinsisk motivation er frakoblet fra resultaterne. Her handler det i stedet om en lyst til at dyrke selve aktiviteten på grund af selve oplevelsen. Intrinsisk motivation for en løber kunne eksempelvis være følelsen af at løbe, løberelaterede oplevelser og socialt fællesskab.

Tænker vi tilbage til de tidligere afsnit, så har Coronaen skåret en del af vores muligheder for ekstrinsisk motivation væk. Uden motionsløb er det selvfølgelig svært at lave en ny PR, og uden en ny PR er det svært eksempelvis at få anerkeldelse fra vennerne.

Holder du stadig ved?

2020 har altså været et år, hvor vi har været tvunget til at rode lidt mere rundt i motivationsværktøjskassen end normalt. Forhåbentlig har du herigennem fundet værdi i løb på baggrund af andre ting end lige det motionsløb, som blev aflyst. Er du måske blevet klogere på, hvorfor det egentlig er, at du har valgt at dyrke løb som motionsform, frem for andre motionsformer?

2021

2021 ser ud til i første omgang at blive en fortsættelse af 2020. Senere på året kan vi håbe på mere normale tilstande. Indtil vi igen har normale tilstande, så er mit råd til dig, at du sørger for at pleje din intrinsiske løbemotivation. Har du brug for mål (og formål), så sæt dig nogle, som du kan teste og opnå i træningen – på den måde har du selv kontrollen over forløbet!

Vil du gerne have inspiration til din træning, kan du her på Klog på løb finde programmer målrettet flere forskellige distancer. Du kan finde alle programmerne under “programmer” i menuen, eller ved at trykke her.

Som altid, kan du også som medlem af Klog på løb skrive ind med forslag til emner, som vi skal tage op – så er der et bestemt emne, du godt kunne tænke dig at dykke ned i i 2021, så smid en mail på kontakt@runivation.dk – så ser vi nærmere på det!

Runivation ønsker jer alle et godt nytår!

Kurv
  • No products in the cart.