Runivation
Hvorfor løber du?

Hvorfor løber du?

Hvad nu, hvis jeg spurgte dig, hvorfor du løber? Og hvad, hvis jeg spurgte, hvorfor du træner? Svaret på de to spørgsmål er ikke nødvendigvis det samme, og det kan være vigtigt at have opmærksomhed på begge spørgsmål, for ofte får man kun svar på det ene spørgsmål, hvis man spørger. Lad mig uddybe, hvad jeg tænker omkring de to spørgsmål:

Det første spørgsmål omhandler grundlaget for, at du løber – altså motivationsgrundlaget for dit virke indenfor sportsgrenen/motionsformen løb. Spørgsmålet handler altså ikke om, hvorvidt du løber for at tabe dig eller lave personlig rekord. Svaret på spørgsmålet forklarer, hvorfor du har valgt løb som sportsgren/motionsform i stedet for de mange andre muligheder. Jeg har selv dyrket de fleste sportsgrene – nogle mere end andre -, og jeg løber grundlæggende fordi, jeg elsker følelsen i kroppen, når jeg løber. Det er en fantastisk følelse at kunne bevæge sig i form af løb; vi er skabt til at bevæge os ved hjælp af vores fødder, og derfor giver løb en helt fundamental tilfredsstillelse for mig.

Det andet spørgsmål var, hvorfor du træner. Svaret på dette spørgsmål har ofte flere facetter; det kunne være for at bevare en sund krop, for at tabe sig, for at blive hurtigere, for at opnå målsætninger, for at vinde bestemte konkurrencer etc.

Er du eksempelvis begyndt at løbe, fordi du gerne vil tabe dig, så har du her et svar på det sidste spørgsmål. Du træner, for at smide nogle kilo, men et øget kalorieforbrug opnås gennem de fleste sportsgrene, så det forklarer altså ikke, hvorfor du har valgt lige præcis at løbe. Det kan være, du bare begyndte at løbe, fordi der var andre i din omgangskreds, der gjorde det – og det er sådan set også rigtig fint. Bare du søger at finde et svar på det første spørgsmål.

Når den første motivationsbølge er ovre, og du står i det, som Bitz har kaldt for “kagefasen” inden for vægttab, kan du ligeledes indenfor idrætten opleve, at motivationen daler. Netop i denne fase er det vigtigt at kunne falde tilbage på svaret på første spørgsmål. Hvis du kan svare på, hvorfor du løber, så vil der ikke være tvivl om, hvorvidt du skal fortsætte løbetræningen. Måske vil motivationen for eksempelvis vægttabet for en stund være ikke-eksisterende, men incitamentet for at løbe vil bevares.

Prøv at investere 10-15 minutter i at svare på spørgsmålene. Skriv det gerne ned, så du kan tage det frem, når “kagefasen” opstår. En anden fordel ved at svare på ovenstående spørgsmål er, at du i samme omgang kan opstille en målsætning for din løbetræning – gerne med delmål. Dette giver dig bedre vilkår i forbindelse med at planlægge træningen, så du bedst muligt når dine mål. Sørg også gerne for at få lavet nogle tests af din fysik, så du kan sikre dig, at din træning bringer dig tættere på dine mål.

//Max Boderskov, Runivation

Author: Max Boderskov