Runivation
Grundtræning & crossløb

Grundtræning & crossløb

Banesæsonen er ovre for 2017, og det betyder, at det er tid til både et blik tilbage på sæsonen, der gik, og den kommende vinterperiode.

 

Hen over sommersæsonen, har 2017 været et rigtig godt år for mig som løber, og den har faktisk stået på PR på alle distancer undtagen 10 km landevej, hvor min 2 år gamle PR stadig holder:

  • 800m: 2:00.8
  • 1500m: 4:05.58
  • 3000m (inde): 8:54
  • 5000m: 15:36
  • 10 km landevej 32:45 (PR 32:40)

 

Træningsmængden har været nogenlunde stabil i et leje omkring 90-100 km/uge, og sommeren har haft god intensitet med masser af 800m-træning. Det lykkedes mig ikke at kommer under 2 minutter i år, selvom jeg var meget tæt på – den må jeg have til gode til næste år.

 

 

Foto: Ole Ugilt Larsen Store DM 2017, 1500m finale (B-heat)

 

Grundtræning – what to do?

Grundtræningen er for mig hele vinterperioden, og den fortsætter muligvis helt hen til DM 10 km landevej, som på sin vis markerer slutningen på vintersæsonen. I denne periode er det for mig vigtigt at udbygge min aerobe base ved at forsøge at nå at løbe nogle flere km (eller minutter). Det er dog mindst lige så vigtigt at komme ind i en god rytme med styrketræning, hvilket for mit vedkommende har været mere fragmenteret hen over sommeren. Styrketræningen kan både give bedre løbeøkonomi, øget tophastighed og forbedret laktattærskel, så det er selvsagt vigtigt, hvad end målet er at komme under 2 minutter på 800 eller at løbe en hurtig maraton. I grundtræningen bliver styrketræningen lidt mere generel og lidt mindre specifik, omend jeg stadig forsøger at undgå at træne overkroppen for meget, da jeg i forvejen er en tung løber.

 

Cross

Crossløb er fedt. Crossløb er hårdt, men også sjovt, og det stiller ikke kun krav til udholdenhed og motorstørrelse, men også teknik, styrke & taktik. I cross-sæsonen deltager jeg i de fleste runder af Cross Nationals (det, der før hed Vinterturneringen). Det er et kærkomment afbræk fra banesæsonens fokus på omgangstider, og det ujævne terræn gør det både sjovere men også mere vanskeligt at ramme rigtigt, når det gælder disponering af sine kræfter. Jeg bruger selv cross-sæsonen som træning, og det betyder også, at jeg helt naturligt har en mere afslappet tilgang til konkurrencerne. Det er et nødvendigt afbræk for mig, motivationsmæssigt, for at jeg kan sætte mig op til banesæsonen. Skulle jeg give et råd til grundtræningen, er det netop at passe på sin motivation. Særligt, hvis grundtræningen foregår hen over vinteren, hvor det jo som bekendt er både koldere og mørkere, hvilket for mange kan presse lysten til at komme afsted. At finde ud af, hvordan man kan bevare lysten er altafgørende som løber, da kontinuitet i sidste ende er vigtigere end alt andet – både når det gælder præstationsoptimering og skadesforebyggelse.

 

Fra sidste DM lang cross

 

DAF Årsmøde

Ved siden af Runivation og mit trænervirke i Aarhus 1900 har jeg været med til at stifte en atletikklub i Skanderborg (HI Skanderborg Atletik), hvor jeg er næstformand. Jeg har “desværre” haft rigtig travlt med Runivation dette år, og derfor har meget af arbejdet ligget på skuldrene af klubbens formand, Bjørn Lundgaard Madsen, som også var manden bag idéen om at stifte klubben. Sammen med engagerede trænere, herunder bl.a. Martin Kolind-Sporring, har klubben mødt stor interesse, og som et stort skulderklap, er foreningen nomineret til årets forening og Bjørn er nomineret som årets træner til DAF’s awards 2017. Har du lyst til at give din stemme til en af de nominerede til de forskellige kategorier, kan du frem til 13. oktober stemme via dette link.

 

Hvad med dig – har du lagt planer for vintersæsonen? Hvis du ikke har, så få sat dig nogle målsætninger at arbejde imod, så du ikke risikerer at hoppe i vinterhi 🙂

Author: Max Boderskov